"Zárt lélektani online tér." Azt meg hogyan?
Egy újabb hatótényező, ami az online térben feladhatja a leckét.
Lélektani konzultációkhoz, készség és kompetenciafejlesztő tréningekhez a "zárt lélektani tér" alapvetően szükséges. Ebben a térben tudjuk a legjobb feltételeket biztosítani a bizalom kialakítására, elmélyítésére; az intenzív önismereti, fejlődési folyamatok megindulásához; az őszinte kommunikációhoz; az érzelmek megéléséhez és felvállalásához. Ha ez létrejött megélhető az élmény, hogy ami itt zajlik, az valóban velem, velünk, értem és értünk történik.
Indoor (tantermi) helyzetben ennek érdekében sokat tehetünk már az előkészítő/bevezető fázisban, például:
- biztosítjuk a helyszínt, amit csak mi használunk;
- normákat, szabályokat alakítunk ki és fogadtatunk el az együttműködés időtartamára;
- titoktartásra szerződünk a kliensünkkel, illetve résztvevőkkel.
Menet közben sokféle lehetőség van arra, hogy ezt a zárt pszichológiai teret fenntartsuk és fenntartassuk, néhány ezek közül:
- az empatikus jelenlét és figyelem;
- a konstruktív visszajelzések;
- a fejlődést elősegítő kérdések és
- a megoldásközpontú kommunikáció fenntartása;
- a csoportdinamikai folyamatok konstruktív mederben tartása;
- a szabályok, normák következetes betartása és betartatása.
Fentiek talán evidenciáknak is tekinthetők, de mindez, hogyan biztosítható az online térben?
Sokkal többet kell érte tenni, ugyanakkor a megvalósulás csak közvetettebb módon ellenőrizhető és érzékelhető.
Az online "zárt lélektani tér" több ok miatt is sérülhet:
- más személyek (pl. családtagok, kollégák) jelenléte a háttérben;
- zavaró események (pl. futár érkezése; egyéb otthoni/irodai történések);
- párhuzamos online munkavégzés vagy egyéb online tevékenység;
- technikai problémák (pl. ingadozó jelerősség; kamera/mikrofon nem vagy rosszul működése stb.)
Mit tehetünk, hogyan segítsük "online-ban" a biztonságos lélektani tér kialakítását? Néhány, tapasztalatom szerint működő beavatkozás, amivel kiegészíthetjük meglévő eszközeinket.
- Online specifikus normák és szabályok kialakítása, betartatása (pl. technika használata, láthatóság-hallhatóság biztosítása; némítások - megszólalások rendje; esetleges menet közbeni kilépések - visszatérések módja; személyes vállalások tisztázása, idői keretek stb.).
- Reális, az online működésben vállalható fejlesztési, képzési célok kitűzése.
- Extra figyelem, jegyzetelés, több szóbeli visszacsatolás a megértésről.
- Reflexiók az arckifejezésekre, érzelmi megnyilvánulások látható, hallható jelzéseire.
- A résztvevői megértés, megélés monitorozása pontosító kérdések, kérések segítségével.
- Résztvevők közötti visszajelzések facilitálása.
- Páros és kiscsoportos munka beiktatása (segíti a megnyílást tréningeken, műhelyek során).
- Egyéni online konzultációs lehetőségek beiktatása (opcionális).
- A titoktartás fokozott hangsúlyozása.
Végül fontos, hogy ne hasonlítsuk az online folyamatokat offline tapasztalatainkhoz. Nem azt kell meghaladnunk, reális célunk az lehet, hogy online feltételek mellet hasznos időt teremtünk egymás virtuális társaságában. Úgy tapasztalom, ha sikerül kellően "emberarcú" virtuális kapcsolódást létrehoznunk, akkor nagyobb valószínűséggel tudjuk a zártabb "lélektani teret" kialakítani.